رنگ دود های در اگزوز خودرو

استفاده از خودرو ها در زندگی روزمره انسان نقش بسیار مهم و کلیدی دارد اما باید در خصوص دود و الاینده های خارج شده از آن اطلاعات کافی داشت تا از خروج دود های مضر جلوگیری کرد.

اگزوز یکی از بخش های اتومبیل است که میتوان از آن برای سنجش وضعیت موتور خودرو بهره برد. دود خارج شده اگر موتور به درستی کار کند و خرابی نداشته باشد باید به حالت بی رنگ و غیر قابل رویت باشد.

اهمیت رنگ دود های اگزوز

۱. خارج شدن دود سفید از اگزوز ماشین

بخار آب از موارد تولیدی در هنگام احتراق موتور است که در تمامی مواقع در دود مافلر خودرو وجود دارد. اما اگر مقدار این بخار آب زیاد شود، میزان دود سفید خارج شده  هم زیاد می‌شود و بطور محسوسی نشانگر مشکل در عملکرد خودروست.

علت دود سفید رنگ خارج شده از اگزوز اگر بالاتر از حد مجاز باشد، به معنی خراب شدن واشر سر سیلندر، یک پارچه نبودن بلوک  سیلندر و یا به دلیل حل شدن واسکازین در هنگام احتراق در موتور خودرو است. این موارد از دلایل خارج شدن دود سفید از خودرو است.

 

۲. خارج شدن دود سیاه از اگزوز خودرو

زمانی که خودرو روشن می‌شود اگر دود سیاه از سایلنسر آن  خارج شود و برای مدت زمان کوتاهی باشد، خودرو مشکلی ندارد. اما اگر دود سیاه خارج شده ادامه داشت حتما ایرادی در سوخت و احتراق خودرو وجود دارد. این دود سیاه می‌تواند به دلیل سوخت اضافی وارد شده به سیلندر‌های خودرو یا به دلیل نرسیدن هوا در هنگام احتراق باشد.

دلیل دیگر، مشکل در جرقه زنی خودرو است. جرقه زدن توسط شمع انجام می‌شود. اگر شمع خودرو سوخته باشد یا نیم سوز شده باشد، شمع‌ها به خوبی نمی‌توانند عمل جرقه زنی را انجام دهند. این موضوع باعث می‌شود تا سوخت کامل نسوزد و دود سیاه از اگزوز خودرو خارج شود.

همچنین خودرو‌های کاربراتوری اگر با مشکل خارج شدن دود سیاه ازسیستم خروجی اگزوزها  رو به رو شوند، این مشکل در این موارد از خودرو‌ها می‌تواند نشان دهنده این باشد که ساسات خودرو با مشکل مواجه شده است و باید آن را رفع کرد.

اگر خودرویی که دود سیاه از آن خارج می‌شود خودرو انژکتوری باشد، انژکتور خودرو دچار نقص یا خرابی شده است. اما قبل از آنکه سرگرم تعمیر خودرو شویم و مشکلات اساسی را در نظر بگیریم، باید اول از ساده‌ترین دلیل آن شروع کنیم و رفع نقص کنیم. ساده‌ترین مشکل بوجود آمده که می‌تواند باعث خارج شدن دود سیاه از اگزوز خودرو شود، این است که فیلتر هوای خودرو مدت زیادی تعویض نشده باشد و باعث انباشته شدن خاک و ... در فیلتر هوا شده باشد. فیلتر هوا دارای چند لایه است که از عبور گرد و خاک و دیگر اجسام به محفظه احتراق جلوگیری می‌کند. با چک کردن فیلتر هوای خودرو، در صورت نیاز به تعویض، آن را تعویض کرده و در صورت سالم بودن، به دنبال دلایل دیگر دود سیاه خروجی از اگزوز خودرو باشیم.

۳. خارج شدن دود آبی (خاکستری) از اگزوز خودرو

خارج شدن دود آبی یا خاکستری از سایلنسر خودرو به دلیل مخلوط شدن سوخت و روغن است (روغن سوزی) که باید این مشکل را سریعا رفع کرد. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که سوپاپ‌های خودرو دچار خوردگی شده باشند یا رینگ پیستون دچار مشکل شده باشد که روغن به محفظه احتراق رفته، در سوخت خودرو حل می‌شود و می‌سوزد و منجر به خارج شدن دود آبی از اگزوز خودرو می‌گردد.

خارج شدن دود آبی از اگزوز که به دلیل اختلاط سوخت و روغن است، می‌تواند استهلاک خودرو را بسیار افزایش دهد و همچنین باعث آلودگی بسیار زیاد محیط شود. توان خودرو نیز کاهش می‌یابد.